Сряда, 11 ноември 2026

От 2027 г. минималната заплата става 660 евро, но чисто остават около 512

От 1 януари 2027 г. минималната заплата е предвидено да стане 660 евро. След удръжките работещите ще получават около 512 евро, докато КНСБ оценява нужната сума за издръжка на сам човек на 842 евро месечно.

11 ноември 2026, 11:30 2 мин четене Нова България AIУмна журналистика: материалът е подготвен и проверен с помощта на изкуствен интелект — по широк кръг независими източници, за точност и безпристрастност при писането и след публикуването.ИзточнициNOVA↗·Vesti.bg↗Видяхте грешка? Пишете ни
От 2027 г. минималната заплата става 660 евро, но чисто остават около 512
Снимка: Vesti.bg

От 1 януари 2027 г. минималната работна заплата в България е предвидено да достигне 660 евро. След данъци и осигуровки работещите на минимално възнаграждение ще получават около 512 евро месечно, съобщава Вести, цитирайки изчисления на Нова.

Увеличението е с 6,4% спрямо сегашните 620,20 евро. От началото на 2026 г. минималната заплата е 620,20 евро.

Министерството на труда и социалната политика очаква малко над 462 000 души да получават минимална заплата през 2027 г. Според анализ на Икономическия и социален съвет приблизително всеки четвърти работещ в строителството, селското стопанство, търговията, транспорта и административните и спомагателните дейности е на минимално възнаграждение.

Сред тези работници са общи и сезонни работници, продавач-консултанти, складови работници, хигиенисти и служители в охраната. Делът им е незначителен в информационните дейности, държавното управление, образованието и производството и разпределението на електроенергия.

Още от ИкономикаПроектът за почасов стаж може да промени правата на 280 000 работещи

Според последните изчисления на КНСБ човек, който живее сам, се нуждае от поне 842 евро месечно за нормална издръжка. За тричленно семейство с дете под 14 години необходимата сума е 1516 евро. Очакваната нетна минимална заплата остава с 330 евро под сумата за издръжка на сам човек.

Данните на Националния статистически институт показват, че през последните години минималната заплата е нараствала по-бързо от инфлацията. През 2023 г. увеличението е 10% при средногодишна инфлация от 9,5%. През следващите години ръстът на минималното възнаграждение е бил близо 20%, 15,5% и почти 13%. Предвиденото увеличение за 2027 г. е 6,4%.

България остава с най-ниската брутна минимална заплата в Европейския съюз. Латвия я изпреварва с около 160 евро, а Румъния — с около 200 евро. След данъци и осигуровки разликата между България и Румъния се свива, тъй като удръжките у нас са сред по-ниските, а в Румъния данъчната тежест е най-висока.

Ако Румъния не повиши минималната си заплата през следващата година, се очаква българското нетно възнаграждение да я изпревари. При най-високите минимални заплати Люксембург води по брутен размер, но Ирландия е начело по нетно възнаграждение.